flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Міністерство юстиції України пропонує уряду посилити фінансову мотивацію адвокатів за надання якісної безоплатної вторинної правової допомоги

30 липня 2014, 16:50

Міністерство юстиції вносить проект нової редакції постанови Кабінету Міністрів України «Питання оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу» на розгляд Уряду України.

Події останніх місяців в Україні стали особливим випробуванням для системи безоплатної правової допомоги. Взимку клієнтами адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, були Юрій Загоровко і Валерій Гарагуц, затримані 1 грудня 2013 року на Банковій, разом з іще трьома сотнями активістів Майдану. А вже з весни і по сьогодні адвокатам системи доводиться захищати Клінчаєва, Топаза та багатьох інших, хто сьогодні діє проти України. Адже кожен має право на захист! І система витримала цей іспит, підтвердивши свою незалежність від політичного та іншого зовнішнього впливу, однаково професійний та неупереджений підхід до кожного клієнта.



Координаційний центр високо цінує роботу адвокатів системи, їхню відданість справі. У зв’язку із чим, докладає максимум зусиль для реалізації права адвокатів на належну оплату діяльності з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

По-перше, Координаційному центру вдалося домогтися виділення достатніх бюджетних асигнувань у першому півріччі 2014 року для повного погашення заборгованості перед адвокатами, що виникла у 2013 році, та більшою мірою вже погасити цю заборгованість. За пропозицією Мін’юсту, оплату послуг та відшкодування витрат адвокатів з надання БВПД визначено «захищеною» статтею бюджету. Завдяки цьому лише у першому півріччі 2014 року адвокатам вже виплачено стільки ж, скільки за весь 2013 рік – біля 22 млн. грн. Заборгованість станом на кінець липня 2014 року становить близько 8 млн. грн.

По-друге, ми переконані, що попри складну економічну та фінансову ситуацію в країні, зобов’язані ставити перед Кабінетом Міністрів України питання про поліпшення умов оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Протягом року Координаційний центр з надання правової допомоги вів роботу з аналізу практики застосування постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 № 305 та підготовки пропозицій змін до неї. Ці пропозиції обговорювалися з адвокатами, директорами центрів з надання БВПД, двічі пройшли узгодження із Міністерством фінансів та іншими міністерствами, останнє – минулого тижня, одночасно з підготовкою секвестру державного бюджету.


Чому важливо якнайшвидше прийняти постанову?

По-перше, з 1 липня 2014 року в інтересах клієнтів підвищено вимоги до адвокатів, які надають БВПД. А саме, запроваджено Стандарти якості надання безоплатної правової допомоги у кримінальному процесі. Дотримання Стандартів є обов’язковим для адвокатів під час надання ними БВПД. Втім, Стандарти не містять нічого, крім мінімального набору елементарних дій, які вчиняє кожен професійний і сумлінний адвокат – байдуже, хто платить йому гонорар. Разом з новими вимогами повинні з’явитися і нові матеріальні стимули.

Саме тому Урядові запропоновано ввести 10 заохочувальних коефіцієнтів, які дозволять у півтора–два і більше разів підвищити розмір оплати адвоката у випадку, коли йому вдалося досягнути позитивного результату своєї роботи, зокрема:
відмови у задоволенні клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою;
заміни запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою;
виправдувального вироку;
закриття провадження з реабілітуючих підстав;
перекваліфікації злочину з більшої на меншої тяжкості;
зменшення кількості епізодів;
звільнення від відбування покарання з випробуванням;
призначення найменш суворого із передбачених статтею покарання або більш м’якого покарання, ніж передбачено законом;
призначення мінімального розміру покарання;
застосування примусових заходів виховного характеру, не пов’язаних з направленням неповнолітнього до спеціальної навчальної установи.


По-друге, Координаційний центр налаштований на продовження співпраці з усіма адвокатами, з якими на сьогодні центрами з надання БВПД укладено контракти. Але разом з тим, не можемо виключати факту, що в деяких районах адвокати не зможуть дотримуватись встановлених вимог щодо якості. Якщо вдасться підвищити мобільність адвокатів, то навіть, коли у певному районі є лише один адвокат, буде можливість замінити його адвокатами з інших районів, міст або навіть сусідніх областей. Саме тому Координаційний центр пропонує Урядові компенсувати витрати при користуванні власним автомобілем не лише в нічний час або за відсутності сполучення транспортом загального користування, а й за будь-яких умов у сільській місцевості, тобто між містами.
Досвід показує, що за такої умови багато молодих адвокатів, які здійснюють активний захист, з обласних центрів готові виїжджати для надання БВПД навіть до віддалених районів.

По-третє, для забезпечення можливості участі адвокатів у судових засіданнях у Вищому спеціалізованому суді з розгляду цивільних і кримінальних справ та Верховному суді України ми пропонуємо Кабінетові Міністрів України вирішити питання компенсації витрат адвокатів на відрядження за межі регіону (добові, найм житлового приміщення).

По-четверте, важливо врегулювати оплату у провадженнях щодо продовження, зміни або припинення застосування примусових заходів медичного характеру та у процедурах, пов’язаних з видачею особи (екстрадицією), що на сьогодні не врегульовано.

По-п'яте, потрібно підвищити оплату послуг адвокатів за надання БВПД у випадку затримання, адміністративного арешту та участі в окремій процесуальній дії, та звільнити адвокатів від необхідності обліковувати фактично затрачений на надання БВПД час. У зв’язку з цим пропонується перейти до обчислення кількості затраченого часу за емпіричними формулами, так як це відбувається з 1 січня 2013 року для всіх кримінальних проваджень, з метою спрощення звітності для адвокатів, забезпечення однакової оплати за однакову працю та запобігання «припискам».

По-шосте, настав час визначити умови оплати послуг адвокатів зі здійснення представництва інтересів осіб у цивільному, адміністративному, господарському та кримінальному процесі, як це передбачено положеннями Закону України «Про безоплатну правову допомогу», введення в дію яких поки що відтерміновано до 1 січня 2015 року.

Пропонується фіксований розмір у відсотках до мінімальної заробітної плати за окремі дії:

попередній аналіз справи, збір інформації та документів на будь-якій стадії процесу – 15 відсотків;
підготовка позовної заяви або заяви в порядку окремого провадження (за умови відкриття провадження), зустрічного позову або заперечення проти позову, підготовку апеляційної скарги, касаційної скарги, заяви про перегляд судового рішення Верховним Судом України чи за нововиявленими обставинами (за умови відкриття провадження) або відповідного заперечення – 20 відсотків;
складення іншого документа процесуального характеру – 15 відсотків;
участь у судовому засіданні:
у межах району, міста загальнодержавного або обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення, де адвокату було видано доручення – 10 відсотків;
за межами району, міста загальнодержавного або обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення, де адвокату було видано доручення, але у межах регіону, де адвокату було видано доручення – 20 відсотків;
за межами регіону, де адвокату було видано доручення для надання безоплатної вторинної правової допомоги – 60 відсотків.

Враховуючи складну ситуацію у східних регіонах країни, природно, все не може бути цілковито «безхмарно». Очікується секвестр державного бюджету, який стосуватиметься всіх видатків і, очевидно, не омине й адвокатську програму. Для того, щоб реально забезпечити майбутню оновлену систему оплати з її поліпшенням умов у середньо- та довгостроковій перспективі, постає вимушена необхідність піти на тимчасове зменшення ставки погодинної оплати з 2,5% до 2% мінімальної заробітної плати за дорученнями, виданими після набрання чинності майбутньої постанови (орієнтовно – вересень), акти за якими подані до 1 січня 2015 року.

Слід наголосити, що цей тимчасовий захід економії стосуватиметься лише невеликої кількості кримінальних проваджень, початок яких припаде на останні місяці 2014 року.

Очікуємо рішення Уряду щодо нової редакції Постанови.