flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Заради справедливого суду

16 грудня 2015, 08:23

Робота Конституційної комісії закінчилася проектом закону «Про внесення змін до Конституції України (в частині правосуддя)», внесеним Президентом до Верховної Ради (№3524). Водночас багато важливих положень не потрапили до остаточного тексту. Про що йдеться? Наведу лише проекти відповідних норм і посилання на джерело, в якому є рекомендації щодо них.



Запобігти втручанням з боку інших органів влади

Судові рішення не можуть переглядатися іншими органами чи особами поза межами судочинства, за винятком рішень про амністію та помилування. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи не можуть приймати рішення, які скасовують судові рішення або зупиняють їх виконання (пп.16—18 рекомендації Комітету міністрів Ради Європи №12 (2010); пп.10—12 висновку Консультативної ради європейських судів №13).

Закріпити повноваження ВС

Найвищим судовим органом у системі судів є Верховний Суд. ВС забезпечує однакове застосування норм законодавства України судами різних спеціалізацій, визначає не

врегульовані законом процедури розгляду судових справ, а також здійснює інші повноваження, передбачені Конституцією та законами України (п.45 висновку Венеціанської комісії №722 (2013).

Запобігти підриву авторитету суду

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи повинні утримуватися від дій, що можуть підірвати незалежність судової влади або довіру суспільства до неї, а також дій, які можуть поставити під сумнів їхнє бажання виконувати судове рішення, за винятком випадків, коли вони мають намір його оскаржити (п.18 рекомендації КМРЄ №12(2010), пп.43, 52 висновку КРЄС №18 (2015).

Закріпити чинний порядок обрання на адмінпосади

Голову суду, заступника голови суду призначають на посади та звільняють з посад шляхом таємного голосування збори суддів відповідного суду в порядку, встановленому законом (п.18 висновку ВК №747).

У проекті №3524 це передбачено лише для Голови ВС.

Гарантувати фінансову незалежність

Обсяг фінансування судів не може бути зменшено порівняно з попереднім роком без згоди Вищої ради правосуддя.

Суддівська винагорода має бути достатньою для забезпечення економічної незалежності судді й не може бути зменшена протягом роботи судді на посаді. Розмір суддівської винагороди та порядок її виплати встановлюються законом (п.74 висновку ВК №401; п.31 висновку ВК №003).

Зменшити вплив парламенту

Вища рада правосуддя надає висновки щодо проектів законів, які стосуються судоустрою та статусу суддів.

Суд — це орган влади України

Додати слово «Україна» у відповідному відмінку до назви Верховного Суду й Вищої ради правосуддя.

Окремо про «Перехідні положення»

«Перехідні положення» містять норми, які викликали чи не найбільшу дискусію. Вони визначають, як Україна рухатиметься до нового конституційного порядку. Але тут бракує чіткості.

Вирішити питання із суддями, призначеними на випробувальний строк

З дня набрання чинності цим законом:

1) судді судів загальної юрисдикції, які призначені на посади суддів уперше і в яких до дня набрання чинності цим законом не закінчився п’ятирічний строк перебування на посадах, набувають статусу суддів, обраних безстроково;

2) судді судів загальної юрисдикції, призначені на посади суддів уперше, в яких на день набрання чинності цим законом закінчився п’ятирічний строк перебування на посадах, якщо вони в установленому законом порядку звернулися стосовно їх рекомендування для обрання на посади суддів безстроково і рішення щодо їх обрання не прийняте до дня набрання чинності цим законом, набувають статусу суддів, обраних безстроково.

Врегулювати процедуру розгляду дисциплінарних проваджень

До набрання чинності законом, що визначає дисциплінарні правопорушення суддів, несумісні з подальшим перебуванням судді на посаді, суддя може бути звільнений з посади Вищою радою правосуддя за порушення присяги на підставі висновку Тимчасової спеціальної комісії, створеної відповідно до закону «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» від 8.04.2014 №1188-VII.

Справи щодо звільнення судді за порушення присяги, які перебувають у провадженні Вищої ради юстиції на час набрання чинності цим актом, розглядаються за правилами, передбаченими законом «Про Вищу раду юстиції» від 15.01.98 №22/98-ВР (з наступними змінами і доповненнями).

Вирішити питання з резервом

Вимоги до осіб, які можуть бути рекомендовані на посаду судді, передбачені ч.1 ст.127 Конституції (зі змінами, внесеними цим законом), не поширюються на осіб, котрі склали кваліфікаційний іспит до набрання чинності цим законом.

***

Проект змін до Конституції в частині правосуддя високо оцінений міжнародними та українськими експертами. Без сумніву, навіть у такій редакції він сприятиме становленню незалежного і справедливого суду.

Наведені положення, що обговорювалися на засіданнях робочої групи з питань правосуддя КК, не були внесені з тих мотивів, що їм не місце в Конституції. Не впевнений, що вони знайдуть своє відображення в законах. Можливо, саме зараз час повернутися до цих пропозицій, аби переконати народних депутатів не обмежуватися напівреформою й внести до

Конституції ті норми, які підвищать шанси на успіх.