flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Коментарі ДОДАТИ КОМЕНТАР «Оскільки суд покликаний служити суспільству, громадяни мають знати про його діяльність»

10 січня 2014, 16:39

Як повідомляв «ЗіБ», наприкінці листопада пленум Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ погодив Комунікаційну стратегію ВСС на 2014—2016 рр. (текст постанови пленуму ВСС див. на стор.17. — Прим. ред.). Ми звернулися до заступника голови ВСС Євгена ЛІТВІНОВА, який очолював робочу групу з підготовки цього документа, аби з’ясувати деталі стратегії та план дій з її впровадження, а також перспективи поширення такого досвіду на суди першої та апеляційної інстанцій.


«Відкритість — одна з гарантій довіри до судової системи з боку громадськості»
— Євгене Володимировичу, у зв’язку з чим виникла необхідність розроблення комунікаційної стратегії? Чи пов’язане це рішення зі Стратегічним планом розвитку судової влади України на 2013—2015 рр.?
— З моменту створення ВСС у своїй діяльності керується принципом відкритості, адже це одна з гарантій довіри до судової системи з боку громадськості. Оскільки основне завдання судової влади полягає в забезпеченні ефективного захисту прав і свобод громадян, украй важливо налагодити дієвий механізм взаємодії із суспільством. Саме з цією метою й була розроблена Комунікаційна стратегія ВСС на 2014—2016 рр., реалізація якої має підвищити рівень довіри до судової системи загалом та нашого суду зокрема.
Стратегія містить комплекс заходів і методів, спрямованих на здійснення зовнішньої та внутрішньої комунікації. Під внутрішньою комунікацією мається на увазі робота із суддями та працівниками апарату ВСС щодо вдосконалення їх комунікативних навичок, а також облаштування приміщень ВСС із метою покращення доступу громадян до інформації та умов перебування в суді. Зовнішній напрям
діяльності полягає в інформуванні суспільства про роботу ВСС, залученні науковців до напрацювання правових позицій суду, налагодженні ефективної взаємодії з представниками ЗМІ, міжнародними проектами та громадськістю.
При цьому заходи, передбачені стратегією, не є новими, чимало з них уже реалізуються. І з часом алгоритм роботи лише вдосконалюється, з’являються нові підходи, механізми, які поглиблюють комунікацію суду з громадськістю.
Комунікаційну стратегію розроблено на основі Концепції інформаційно-комунікаційної стратегії діяльності Ради суддів України, Стратегічного плану розвитку судової влади України на 2013—2015 роки, Плану заходів щодо підвищення рівня правових знань громадян про судові процедури, функціонування судової системи та порядок захисту своїх прав і охоронюваних законом інтересів, схваленого рішенням ХІ з’їзду суддів. Проте виважені кроки на шляху до відкритості та прозорості ВСС здійснював задовго до затвердження зазначених стратегій. Власне, окреслені в них завдання тільки підтвердили правильність обраного ВСС
напряму діяльності, але дуже важливо, щоб такі завдання стали спільними для всієї судової системи.
— Як ви вважаєте: комунікативна віддаленість судів від громадськості — це історичний рудимент чи об’єктивна необхідність? Чому представники судової влади, як правило, уникають спілкування з пресою?
— Не можу погодитися, що судді уникають спілкування з представниками ЗМІ. Варто відкрити, наприклад, ваше видання або будь-яку іншу юридичну газету, аби переконатися, що судді систематично відповідають на запитання журналістів і висловлюють свою точку зору з тих чи інших проблем.
І це стосується не лише столиці, а й регіонів, де судді так само спілкуються з представниками місцевих ЗМІ. У багатьох судах проводяться дні відкритих дверей, під час яких журналісти можуть ознайомитися з організацією роботи установи.
Водночас ми розуміємо, що ця робота потребує вдосконалення. Напевно, в будь-якій професії є люди, які не звикли до публічності. Звичайно, це
стосується й деяких суддів, для яких головне — професійно виконувати свої обов’язки, а не розповідати про це. Проте я переконаний: оскільки суд покликаний служити суспільству, громадяни мають знати про його діяльність. Без цього буде надзвичайно складно зберігати позитивний імідж судової установи, який формується, зокрема, і завдяки ЗМІ.
Наша мета полягає в тому, щоб кожен, звертаючись до суду, розумів: ухвалене рішення буде неупередженим і прийнятим згідно із законодавством. Якщо ж у пресі переважатиме негативна інформація про роботу судів, це, безперечно, підриватиме довіру громадян до системи правосуддя.
— Ви є новою людиною у ВСС, а свіжий погляд завжди дає можливість виявити якісь недоліки. Якими були ваші перші враження від комунікації з громадськістю?
— Особливих недоліків я не помітив. У суді вже функціонували інформаційні кіоски, працював кол-центр, веб-сайт систематично наповнювався інформаційними матеріалами, у визначені законом строки давалися відповіді на запити громадян, тобто була напрацьована досить потужна база для комунікації. Слід також
відзначити використання відеоконференцзв’язку під час судового засідання, що є важливим кроком у забезпеченні ефективного здійснення судочинства.
Водночас, за результатами анкетного опитування, зокрема щодо змісту інформаційних стендів та наповнення офіційного сайту ВСС, на думку 63% респондентів, наявна інформація викладена повно та задовольняє потреби відвідувачів. Зважаючи на ці показники, ми розуміємо, що процес удосконалення безперервний і необхідно розвивати технічні можливості суду для запровадження зручних механізмів доступу громадян до правосуддя. Так, на базі нового приміщення ВСС ми плануємо ввести систему «Електронний суд», завдяки якій сторони зможуть отримувати процесуальні документи в електронному вигляді, що значно покращить умови роботи працівників судів, а також дозволить із часом повністю перейти на електронний обмін процесуальними документами із застосуванням електронного цифрового підпису.
Звичайно, багато громадян звикли до традиційного ведення процесу та паперового документообігу, тому необхідно якнайширше
інформувати суспільство про позитиви новацій, вести роз’яснювальну роботу не тільки в стінах суду, а й за його межами.
«Ми готові вислухати зауваження та працювати над виправленням своїх помилок»
— Ви відповідали за розроблення комунікаційної стратегії. А чи будете відповідальні за її впровадження?
— Так, звичайно. Для мене завжди було й залишається пріоритетом досягнення ефекту від тієї чи іншої ініціативи. А тому зроблю все можливе, щоб цей документ не був формальним за характером, а став підгрунтям для розроблення реального механізму взаємодії нашого суду з громадянами та формування позитивного іміджу судової влади. Для цього ми проводитимемо аналіз ефективності запровадженої стратегії, доопрацьовуватимемо її, усуватимемо недоліки, які можна виявити лише на практиці.
— У рамках нової стратегії передбачено створення книги скарг і пропозицій. Чи не виникало побоювань, що вона може перетворитися на майданчик для
дискредитації суддів, як це відбувається, наприклад, у мережі Інтернет?
— Не виключено, що люди, які пишуть в Інтернеті критичні чи образливі відгуки на адресу судової влади, навіть ніколи не зверталися до суду, а їхня оцінка сформувалася під впливом негативної недостовірної інформації в ЗМІ та висловлювань політиків. Тому в книзі скарг і пропозицій, яку буде розміщено на веб-сайті суду, ми хочемо зібрати думки людей, котрі, беручи участь у судовому процесі, перебували в суді, а тому реально можуть оцінити організацію його роботи. Такий зворотний зв’язок дозволить виявити недоліки у функціонуванні ВСС, труднощі, з якими стикаються громадяни, звертаючись до суду, та належним чином відреагувати.
Конструктивна критика — перший крок до самовдосконалення, і ми готові вислухати зауваження та працювати над виправленням своїх помилок. Книга скарг і пропозицій має стати своєрідним незалежним оцінюванням організації нашої роботи. Крім цього, напевно, і для громадян важливо, щоб їхню думку почули та врахували.
Разом з тим сподіваюся, що в цій книзі
переважатимуть усе ж таки позитивні відгуки. Адже хочеться вірити, що люди впевнені в належному захисті своїх прав і свобод.
— Комунікаційна стратегія ВСС передбачає співпрацю суду з органами державної влади. Не могли б ви детальніше розповісти, в чому вона полягає?
— Налагодження тісної співпраці з органами державної влади є досить важливим. На нашому веб-сайті ми розміщуємо узагальнення судової практики, постанови пленуму ВСС, і представники органів влади, як і інші громадяни, мають змогу з ними ознайомитися. При цьому під час підготовки проектів постанов пленуму необхідно співпрацювати з представниками державних органів і враховувати їхні думки.
ВСС у свою чергу регулярно надає експертну допомогу в розробленні законопроектів: готує висновки, висловлює пропозиції з приводу майбутніх нововведень. Так, представники суду завжди присутні на засіданнях комітетів Верховної Ради, під час яких розглядаються важливі для діяльності судової системи законодавчі ініціативи. Останнім часом уже підготовлено та прийнято низку важливих для країни документів. Це й новий Кримінальний
процесуальний кодекс, і законопроект «Про прокуратуру», який парламент підтримав у першому читанні. Мені приємно, що під час підготовки цих та багатьох інших ініціатив народні депутати враховували позиції представників судової системи. Вважаю це підтвердженням правильності обраного нами шляху взаємодії з органами влади.
«Важливо, щоб журналісти не висвітлювали проблему однобічно, інколи нав’язуючи суспільству хибну думку»
— Чому, на вашу думку, попри розвиток мережі закладів вищої освіти, рівень правової культури населення в країні дотепер залишається низьким? Як його можна підвищити?
— Дійсно, рівень правової освіти громадян у нашій державі потрібно підвищувати. Насамперед у межах середньої та вищої освіти необхідно більше уваги приділяти вивченню правознавства. При цьому учні та студенти мають не тільки ознайомлюватися з положеннями Конституції та законодавчих актів, а й розуміти, як вони діють, як їх використовувати для захисту своїх прав.
Працювати в цьому напрямку має й судова система. Саме тому одним із завдань Комунікаційної стратегії ВСС на 2014—2016 рр. є підвищення рівня правової грамотності населення. І з цією метою в суді встановлено інформаційні кіоски та стенди, за допомогою яких відвідувачі мають можливість ознайомитися, зокрема, зі зразками документів та ставками судового збору. Крім цього, всю необхідну інформацію щодо звернення до суду громадяни можуть дізнатися з нашого сайту.
Важливі кроки здійснює й держава для захисту громадян, в яких виникають певні труднощі. Так, функціонує система первинної та вторинної правової допомоги. Вагоме значення, на мій погляд, має і проведення різних заходів, зокрема тижня права, днів відкритих дверей у судах, функціонування правових клінік. Ця діяльність, безумовно, спрямована на надання підтримки громадянам у процесі захисту їхніх прав, а також сприяє підвищенню правової обізнаності населення.
— У календарному плані заходів є пункт про участь керівництва суду та суддів у випусках спеціальних телевізійних передач. Які з них, на вашу думку, зможуть зміцнити довіру
громадян до суду та покращити його репутацію?
— Телевізійні канали мають широку глядацьку аудиторію, а тому, щоб донести нашу позицію до суспільства та звернути його увагу на актуальні проблеми системи правосуддя, потрібно з ними співпрацювати. Безпосередня участь представників судової влади в спеціальних телепроектах дозволить уникнути непорозумінь, запобігти появі недостовірної, необ’єктивної інформації. Утім, те, наскільки змістовним і цікавим буде діалог, залежить не лише від позиції суддів. Журналісти мають ставити коректні запитання й розуміти, що свобода слова представників судової влади обмежена нормами Кодексу суддівської етики, відповідно до яких судді не можуть коментувати справ, які перебувають у провадженні суду, та піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили.
Для ефективної взаємодії судів та ЗМІ важливо, щоб журналісти не висвітлювали проблему однобічно, інколи нав’язуючи суспільству хибну думку. Телевізійний проект, який спеціалізується на правовій тематиці, має бути своєрідним містком між суспільством та судом і
забезпечувати конструктивну комунікацію, пошук дієвих шляхів для розв’язання проблем.
— Ви, мабуть, чули про передачу «Судові справи», яка існувала на українському телебаченні. Як уважаєте, чи висвітлюють такі проекти справжню діяльність судів? І чи сприяє їх перегляд зростанню правової обізнаності людей?
— Ця телепередача належить до розважальних, адже навряд чи хтось уважає, що суд справді може розглянути складну кримінальну справу з багатьма свідками і суперечливими показаннями за 40 хв., як відбувалося в програмі. Хоча всі справи, що розглядаються під час ефіру, основані на реальній судовій практиці.
Разом з тим, думаю, подібні телевізійні проекти все ж мають практичну користь, оскільки глядачі можуть дізнатися про основи організації судового процесу, хоч і в адаптованій для телевізійного формату версії. Проте хотілося б, щоб у вітчизняному телеефірі було більше аналітичних та освітніх програм, в яких увага приділялася б саме системі правосуддя.
— Серед заходів стратегії згадується проведення прес-конференцій, брифінгів,
інформаційних зустрічей за участю керівництва та суддів ВСС. За 22 роки незалежності подібна практика мала поширення хіба що в Конституційному Суді. Чи готові судді ВСС і ви особисто до такої публічності?
— Не думаю, що публічність може стати проблемою для суддів ВСС, адже й тепер багато з них мають досвід спілкування з представниками як друкованих ЗМІ, так і телевізійних каналів.
Започаткувати практику проведення прес-конференцій ми плануємо після переїзду суду до нового приміщення, в якому буде обладнано спеціальний прес-центр із новітніми технічними засобами. На мою думку, проводити брифінги доцільно було б, наприклад, після засідань пленуму ВСС. Під час таких зустрічей судді могли б роз’яснювати суть постанов пленуму, узагальнень, а журналісти у свою чергу інформували б про це юридичну спільноту та громадськість.
Дуже не хотілося б, аби журналісти вважали судову систему закритою. Тому такими заходами ми намагатимемося продемонструвати, що готові до спілкування,
готові відповідати на ті запитання, які цікавлять суспільство.
«Ми як ніхто інший зацікавлені в тому, щоб формування позитивного іміджу судової влади починалося з місцевого рівня»
— За яких умов можливе вдосконалення комунікативних навичок суддів і працівників апарату? Чи є необхідність проводити спеціальні заняття?
— Відкритість суду, його ефективна комунікативна діяльність — саме той шлях, який веде до змістовного діалогу зі ЗМІ та громадськістю. Тому на нарадах, зборах потрібно роз’яснювати суддям та працівникам апарату судів необхідність налагодження взаємодії з представниками ЗМІ. Крім того, проведення тематичних навчань, семінарів, тренінгів має важливе практичне значення для вироблення та вдосконалення комунікативних навичок.
До речі, нещодавно було проведено курс дистанційного навчання для працівників апарату судів «комунікація судів з громадськістю», який розробила та впровадила Державна судова
адміністрація за підтримки проекту USAID «Справедливе правосуддя». Такі навчальні заходи доцільно проводити систематично, до того ж сучасні технології дозволяють здійснювати комунікацію в режимі он-лайн.
— Чи буде ВСС радити судам першої та другої інстанцій якнайшвидше запровадити в себе аналоги його комунікаційної стратегії?
— Реалізація запланованих стратегією заходів, як я вже зазначав, сприятиме підвищенню правової грамотності населення, а також дозволить значно спростити процес діловодства в судах, забезпечити повноцінне поширення інформації про судовий розгляд, узагальнити практику та забезпечити дотримання процесуальних строків. Звичайно, ми будемо рекомендувати й підтримувати запровадження комунікаційних стратегій у місцевих та апеляційних судах. Адже більшість проблем щодо взаємодії судів з громадянами виникає саме на цьому рівні. І ми як ніхто інший зацікавлені в тому, щоб формування позитивного іміджу судової влади починалося з місцевого рівня.
— Оскільки наближаються новорічні свята, що б ви побажали колегам та читачам «ЗіБ» у
новому році?
— Користуючись нагодою, хочу привітати суддів, працівників апарату судів, редакцію «ЗіБ» та читачів вашого видання з Новим роком та Різдвом Христовим. Це особливі свята, сповнені сподівань на краще, віри в те, що на зміну випробуванням року, який минає, прийдуть нові успіхи й перемоги. Тож нехай 2014 рік виправдає найкращі надії та прагнення!